שעת ה-R


כבר יותר מ-100 שנה, ש-Rolex שומר על מעמדו בשוק שעוני היד היוקרתיים – בזכות שמירה על ערכיו והקפדה על אסטרטגיה שיווקית גלובלית. השנה חוגג המותג 40 שנה לפעילותו בישראל


פורסם: 15.11.2015 18:00




ההיסטוריה של שעוני Rolex מתחילה ב-1908, כאשר הנס וילסדורף, בווארי צעיר בן 24, מייצר את שעון היד האמין הראשון בעולם תחת שם זה. שם המותג נבחר בשל היותו קל להגייה בכל שפה אירופית – ומכיוון שהיה קצר דיו על מנת להופיע בצורה ברורה על חוגת השעון.

במהלך השנים, המותג היה אחראי על מספר רב של חידושים והמצאות:
בשנת 1926, Rolex השיקה את טכנולוגיית ה-Oyster – שהפכה את השעון לראשון בעולם המוגן מפני מים ואבק.
בשנת 1931, Rolex פיתחה את מנגנון “המנוע הנצחי“ – מערכת אוטומטית למתיחת שעונים באמצעות תנועת יד.
בשנת 1945, Rolex השיקה את ה-Datejust – שעון היד הראשון בעל ציון תאריך בחלונית על החוגה.
בשנות ה-70, Rolex השיקה את שעון הצלילה Sea-Dweller והשתתפה בפיתוח מנגנון הקוורץ השווייצרי.
בשנת 2010, Rolex השיקה את שעון ה-Yacht Master II – הראשון מסוגו עם זיכרון מכני – ובשנת 2013 את שעון ה-Sky-Dweller – הראשון מסוגו עם תצוגת חודש שיש לכוון בו את התאריך רק פעם בשנה.
שעוני Rolex מיוצרים במלואם במפעלים בשווייץ על ידי 6,000 עובדי החברה.
השעונים עשויים מיציקה אחת של מתכת יקרה, כגון זהב 18 קראט, פלדת אל חלד או פלטינה, שעברה תהליך חישול, הכולל לא פחות מ-150 שלבים, לשם הגנה מחדירת מים ומתנאי שטח קשים. כל שעון, המיוצר על ידי Rolex, עובר בדיקה מחמירה, הנמשכת שלושה חודשים.

Rolex. מותג השעונים שכבש את האוורסט ושבר את מהירות הקול
Rolex. מותג השעונים שכבש את האוורסט ושבר את מהירות הקול


פעילות המותג בישראל
הזיכיון הבלעדי לשיווק Rolex בישראל נמצא מאז שנת 1975 בידי חברת ארו-אסיה – חברה משפחתית שהוקמה על ידי הורסט פייזר, ומנוהלת כיום על ידי בנו, דני.
בשנת 1939, בהיותו בן תשע בלבד, ולאחר שאביו שוחרר ממחנה ריכוז בגרמניה, היגר הורסט עם הוריו לבוליביה, שם חיו כמשפחת פליטים. כשהיה בן 16, נשלח הורסט ללמוד מקצוע, וכבר בגיל 18 הקים את חנות התיקונים הראשונה שלו. לאחר שעלה לישראל, הקים בשנת 1972 את חברת ארו-אסיה, שבתחילת דרכה נתנה שירות בעיקר לשעוני רולקס.
שלוש שנים מאוחר יותר, קיבלה החברה את הזיכיון הבלעדי לייבא את שעוני Rolex לישראל והחלה לשווק את דגמי המותג באמצעות סניפי רשת החנויות שלה, Rolex Show, הממוקמים כיום בתל-אביב, באילת, בירושלים, וברעננה – וכן באמצעות הפצה סלקטיבית לחנויות שעונים יוקרתיות.
בשנת 2012 השיק המותג את בוטיק הדגל שלו בתל אביב ובשנת 2014 את הבוטיק בירושלים. על תכנון הבוטיקים הופקד האדריכל הראשי של Rolex העולמית, היושב במטה החברה בז‘נבה; כל הבוטיקים של Rolex בעולם מתוכננים על פי קונספט שנקבע באמנת העיצוב של החברה. בבוטיק, ניתן למצוא לצד שעוני Rolex את המותג Tudor – חברה בת של Rolex.
Rolex ישראל נותנת חסות למועדון הגולף בקיסריה, במטרה לקדם ולפתח את ענף הגולף ולהביא תיירות גולף מכל העולם לישראל – ובכך לתת יד לפיתוח החברה והכלכלה הישראלית.
השנה חגגו בארו-אסיה 40 שנה למותג Rolex בישראל. החגיגות נערכו במועדון הגולף בקיסריה, וההזמנה לאירוע כללה שיעור התנסות במועדון.


האסטרטגיה השיווקית של המותג
כדי להצליח לאורך זמן, מותג חייב לספק ערך אמיתי ללקוחות שלו; Rolex מקיים את ההבטחה הזו כבר יותר מ-100 שנה. לאורך השנים, טייסים, ספורטאים, מגלי ארצות, נהגי מרוצים ושחקני קולנוע בחרו לענוד Rolex על פרק ידם – עובדה שסייעה למצב את השעון בתור סמל סטטוס, שרכישתו אינה מושפעת מאופנות ומטרנדים חולפים.
הצלחתו של Rolex כמותג נובעת בין השאר גם מאסטרטגיה, שבמבט ראשון נראית ככזאת הבנויה על ערכים מנוגדים: מצד אחד, מדובר במותג, שהיה אחראי לכמה מן ההמצאות החדשניות ביותר בשוק השעונים – ומצד שני, זהו מותג, המבסס את הצלחתו במידה רבה על שמרנות ועל מסורת; כך למשל Rolex מוכרת עד היום דגמים בני 50 שנה ואף יותר, ולא מרבה להשיק דגמים חדשים.
המותג Rolex מצליח להתגבר על “פרדוקס שיווקי“ נוסף: כמותג אקסקלוסיבי, הנמכר במחיר גבוה לצרכני פרימיום, ניתן היה לצפות לייצור מוגבל מדי שנה. ואולם בניגוד לאמונה הרווחת, Rolex מייצרת ומוכרת בעולם כמיליון שעונים חדשים בשנה.
Rolex משקיעה משאבים רבים בפרסום ובמיתוג כשבמרכז הקמפיין הפרסומי ניצבים השעונים שלה. בנוסף, המותג נותן חסות לאירועים, כדוגמת מירוץ המכוניות פורמולה 1, משטי יאכטות ותחרויות גולף וטניס.
בשנים האחרונות חידשה ורעננה Rolex את החברה הבת Tudor, שממוצבת כצעירה ונגישה יותר מבחינת המחיר.


שבירת שיאים
המותג Rolex, שמאז המצאתו נכרך שמו עם עליונות טכנולוגית, משתף פעולה לאורך השנים עם אתגרים פורצי דרך. כך למשל, בשנת 2012, שיתף המותג פעולה עם הקולנוען והחוקר ג‘יימס קמרון (במאי הסרטים “טיטניק“ ו“אווטאר“) ועם ערוץ הטלוויזיה נשיונל ג‘יאוגרפיק, שיצאו לבצע, לראשונה, צלילה בשקע מריאנה – הנקודה העמוקה ביותר הידועה לאדם, הנמצאת בתחתית האוקיינוס השקט.
כחלק ממהלך זה, שזכה לשם Deep-sea Challenge, פיתחה רולקס שעון מיוחד – מסדרת שעוני הצלילה שלה Sea-Dweller – שיכול לעמוד בתנאי הלחץ השוררים בעומק של 12,000 מטר מתחת לפני הים. השעון ששירת את הצוללים מוצג כיום במוזיאון המותג בעיר באזל.
בשנים האחרונות משתתף Rolex במאמץ פורץ הדרך, שמטרתו לשבור עד שנת 2016 את שיא המהירות בנסיעה על הקרקע. במסגרת מהלך זה משתף המותג פעולה עם חברת Bloodhound SSC, ששמה לה למטרה לייצר טיל על גלגלים שיגיע למהירות של לפחות 1,609 קמ“ש (מהירות הגבוהה ב-31% ממהירות הקול).
“מכונית הטיל“ מורכבת משילוב של 50% מכונית מירוץ ו-50% מטוס, ושלושת המנועים שלה משתווים בכוחם למנועים של 180 מכוניות המירוץ פורמולה 1.
Rolex תורמת לפרויקט, שהעבודה עליו החלה כבר בשנת 2011, גם את מד המהירות וגם את הכרונוגרף; שניהם ימוקמו בתוך תא הנהג-טייס ויעזרו לדייק את הבלימה, כך שהרכב לא יסטה מהמסלול שאורכו 19 ק“מ.



ולסיום, כמה דברים שלא ידעת על Rolex
▪ המותג מייצר מדי שנה מיליון שעונים (משוער), אבל הביקוש עדיין עולה על ההיצע.
▪ שעוני Rolex נענדו באירועים היסטוריים רבים, ובהם כיבוש פסגת האוורסט ושבירת מחסום הקול.
▪ חברת Rolex היא עיזבון של משפחת וילסדורף. 70% מרווחי החברה מושקעים בפיתוח – ו-30% מופנים לטובת הקהילה, האנושות, החי והסביבה.
▪ לפי מחקרים, נתח השוק של Rolex בקטגוריית שעוני היוקרה בארה“ב הוא כ-25%.
▪ כל הרכיבים והמנגנונים של שעוני Rolex מיוצרים בארבעת מפעלי החברה בשווייץ.
▪ כל שעון ושעון עובר בקרת איכות ובדיקות מקיפות של כעשרות שעות לפני שהוא מוצע למכירה.

אבני דרך בחייו של Rolex
1908 - המצאת שעון היד הראשון.
1926 - המצאת השעון הראשון בעולם העמיד למים ולאבק.
1947 - צ‘אק ייגר, הטייס הראשון שחוצה את מהירות הקול עונד שעון ROLEX.
1953 - שעון ROLEX הראשון שכובש את פסגת האברסט.
1960 - שעון ROLEX מגיע לעומק של 10,916 מטר מתחת למים.
1971 - שעון ROLEX מגיע לירח עם אפולו 13 ו-14.
1975 - שעוני Rolex מיובאים לישראל בלעדית על ידי חברת ארו-אסיה.
2008 - השקת ה-Deep Sea-Dweller, שעון הצלילה המיוחד של Rolex.
2010 - השקת ה-Yacht Master II – הראשון מסוגו בעל זיכרון מכני.
2011 - השקת המותג Tudor בישראל.
2012 - השקת בוטיק הקונספט Rolex Show בתל אביב.
2013 - השקת ה-Sky-Dweller
2014 - השקת בוטיק Rolex Show בקניון ממילא בירושלים.
2015 - ארו-אסיה חוגגת 40 שנה להשקת Rolex בישראל.





לחזרה לרשימת סיפורי המותגים