ספרים, רבותי, ספרים
90 שנה לאחר הקמתה, סטימצקי הפכה מחנות ספרים לסוכנת תרבות, המשפיעה על סדר היום התרבותי בישראל. עם 400 אלף חברים במועדון הלקוחות “הסיפור שלי“ ועם אתר מכירות חדש באינטרנט שיושק בקרוב, היעד הבא של הרשת הוא חנויות “סטימצקידס“, המתמחות בקהל הילדים
פורסם: 15.11.2015 18:00
אין הרבה מותגים שהם נדבך כה משמעותי בחיי היום-יום של צרכניהם, עד שהם מתקשים לתאר עולם בלעדיהם. כאשר מגזין TheMarker ביקש להבין מי הם המותגים בישראל שבלעדיהם חיי הלקוחות לא יהיו כשהיו, רשת סטימצקי הגיעה למקום השלישי – אחרי גוגל וסופר-פארם.
כבר 90 שנה שהמותג סטימצקי מעצב ומעשיר את התרבות במדינת ישראל. במשך שנים פעלו מייסדי סטימצקי כדי לקדם את חזונם: לטפח ולתמוך בתרבות ובספרות העברית בישראל. עוד לפני קום המדינה הם יצרו את ה-Bookmobile שהביא את חוויית הקריאה לכל פינה בארץ, ייסדו מגוון פרויקטים חברתיים במטרה לקדם את קהילת הספרות, ופתחו עשרות חנויות ברחבי הארץ – מקצרין ועד אילת – מתוך אמונה שכל אדם זכאי לחנות ספרים בקרבת ביתו.
אחת הסיבות המרכזיות להצלחתה של סטימצקי לאורך השנים היא עובדי החברה. עובדי הרשת נבחרים על סמך היותם אנשי ספר ואוהבי תרבות בעלי ידע נרחב, המבינים את צרכי הלקוח ויודעים לספק את הפתרונות המתאימים לו ביותר. המוכרים הם הפנים של הרשת ולכן הם אינם רק אנשי מכירות, אלא “שגרירי תרבות“ שבאים לייעץ, לכוון, להמליץ – ולסייע. בכך הם מהווים נדבך מרכזי בחוויית הקנייה שמציעה הרשת למבקריה.
קטלוג המוצרים של סטימצקי השתנה משמעותית עם השנים, כאשר המחסן הלוגיסטי מאפשר לרשת להציע מגוון רחב ביותר של ספרים לציבור הלקוחות. בתחום ה-Non Books פיתחה סטימצקי תחומי פעילות נוספים כגון צעצועים חינוכיים, משחקים ומוצרי נייר – והיא גם הרשת המובילה בתחום המוזיקה בישראל. עדיין “ספרים זה סטימצקי“, אך לצידם הרשת מציעה מגוון של מוצרי תרבות.
רשת סטימצקי. חנות הספרים שהפכה לסוכנת תרבות
הסביבה התחרותית
מתוך הבנה כי ספר אינו מוצר צריכה טיפוסי, אלא מוצר תרבות, שתפקידו לפתח ולעצב את התרבות המקומית, התנהל עולם הספרים לאורך השנים בצורה מכובדת – ומרבית חנויות הספרים בישראל שמרו על איזון עדין בין הרצון לקדם את תרבות הקריאה לבין הרצון להציע ללקוחות מבצעים והטבות. ואולם, ב-15 השנים האחרונות, עם התגברות התחרות, נפתחה מלחמת מחירים אגרסיבית ושוחקת רווחיות בענף הספרים, שגרמה למותגי הספרים להתנהל כמו קמעונאי דיסקאונט. בהתאם, השיחה בקטגוריה התמקדה במחיר – במקום בערך ובתרבות.
כניסתו של חוק הספרים לתוקף בתחילת 2014 חוללה שינוי במגמה זו והיוותה הזדמנות עבור רשת סטימצקי לחזור ולמקד את השיח בעולמות של ערך ותוכן, במקום בעולמות של מבצעים ומחיר.
האתגרים השיווקיים
המותג סטימצקי ניצב בפני אתגר כפול: מצד אחד, לסחוף את השיח בקטגוריה בחזרה למחוזות של מתן ערך, מבלי להיגרר פעם נוספת למלחמות מחירים שוחקות רווחיות – ובמקביל, להיערך לשינויים שמחוללת המדיה הדיגיטלית בכל הנוגע לקריאה ולצריכת תוכן.
היוצרים במרכז הקמפיין של הרשת. רוצים עוד
הפתרונות היצירתיים
בכדי להתמודד עם התחרות האגרסיבית בענף, סטימצקי פעלה בשני צירים מקבילים: על ציר הערך – המשיכה הרשת להעשיר את חייהם של לקוחות הרשת בתכנים תרבותיים ולחזק את החיבור הרגשי שלהם אל המותג. על ציר המחיר – סטימצקי פעלה על מנת להוכיח שניתן להיות אטרקטיביים מבחינת המחיר לצרכן, תוך שמירה על כבוד הספר והסופר – זאת על ידי התמקדות במועדון הלקוחות שלה המונה יותר מ-400 אלף שוחרי תרבות ואוהבי קריאה.
מועדון “הסיפור שלי“ – מקהל של קונים לקהילה של קוראים. בעולם הקמעונאות, מועדון לקוחות רחב ונאמן הוא נדבך משמעותי בייצור העדפה למותג. בשנים האחרונות, הקדישה סטימצקי משאבים בכדי להגדיל את מועדון “הסיפור שלי“, שהושק ב-2010, ולחזק את הקשר עם החברים בו. חברי המועדון ממשיכים ליהנות ממבצעים ייעודיים ומערך מוסף בדמות פעילויות, הטבות, ניוזלטרים ועוד.
מתחברים לעולם הדיגיטלי. בחודשים הקרובים תשיק הרשת אתר אינטרנט חדש ועדכני שצפוי לשמש בתור פלטפורמת סחר אלקטרוני יעילה ואטרקטיבית עבור לקוחות סטימצקי.
במקביל, תושק אפליקציה בלעדית וייחודית בענף שתעניק ערך מוסף ניכר לחברי המועדון – הטבות, הנחות ואינטגרציה בין אפיקי מדיה. כך למשל, חבר מועדון שירכוש דיסק ברשת חנויות צליל מבית סטימצקי, יקבל באמצעות האפליקציה קובץ דיגיטלי של האלבום היישר אל המכשיר הנייד או הטאבלט שלו – ללא תוספת תשלום.
סטימצקי. המותג שהישראלים אמרו שהם לא יכולים בלעדיו
מיזם “החממה הספרותית“. כחלק מהיעד שהציבה לעצמה הרשת – לקדם את התרבות במדינת ישראל – השיקה סטימצקי בשנת 2011 את “החממה הספרותית“: מיזם ייחודי המאפשר לכותבים חדשים, כמו גם ותיקים, להגשים חלום ולהוציא את ספרם לאור. במסגרת המיזם מציעה הרשת חבילה, הכוללת עריכה של הספר ועיצובו, השקתו, המרתו לספר דיגיטלי והתחייבות לשטח מדף ברשת.
קמפיין “רוצים עוד“. כמותג שרואה עצמו כסוכן תרבות וכבית הקמעונאי של התרבות בישראל, החליטו בסטימצקי להעלות קמפיין שבמקום להלל את הרשת, יציב בחזית את האנשים שאחראים לעשייה התרבותית בישראל – היוצרים עצמם.
קמפיין “רוצים עוד“ של סטימצקי נוצר מתוך כבוד ליוצרים ולכותבים שהיצירות שלהם מניעות את גלגלי השיניים של מכונת התרבות הישראלית. במקום פרסום מבוסס-אגו ששם את המותג במרכז, החליטו בסטימצקי לתת לקהל טעימה ממה שהוא מחפש כשהוא נכנס לרשת – תרבות. במסגרת המהלך הופקו תשדירי פרסומת קצרים שבהן סופרות, כמו שירה גפן ודורית רביניאן, והזמרים עברי לידר וקרן פלס מתחילים להקריא או לשיר בקולם “טיזר“ מתוך היצירה שלהם, ולפתע מפסיקים. ההבטחה – “רוצים עוד? היכנסו לסטימצקי“.
ובעתיד...
בקרוב צפויה הרשת להקים חנויות המתמחות בקהל הילדים – “סטימצקידס“. החנויות יציעו ספרים, מוסיקה, משחקי חשיבה ומוצרי תרבות נוספים עם דגש על העולם הפנימי, הצרכים ותרבות הפנאי של ילדים מכל הגילאים.
כמו כן, סטימצקי פועלת על מנת להתמחות בכל הנוגע להפרעות קשב, ריכוז ולמידה, כך שהורים המתמודדים עם סוגיות אלו, יוכלו למצוא ברשת מגוון רחב של ספרות מקצועית, חומרי הדרכה ומשחקים לטיפול ולסיוע בהתמודדות עם הפרעות נפוצות אלו.
ולסיום, כמה דברים שלא ידעת על סטימצקי
- על פי דן אנד ברדסטריט, סטימצקי מדורגת כאחת מ-250 החברות הגדולות במשק.
- בשנת 2012, מגזין TheMarker ביקש לבדוק מי הם המותגים בישראל שבלעדיהם חיי לקוחותיהם לא יהיו כשהיו. סטימצקי הגיעה למקום השלישי – אחרי גוגל וסופר-פארם.
- ותק העובדים ברשת סטימצקי הינו מהגבוהים בענף הקמעונאות.
- בשנות העשרים של המאה הקודמת פתחה סטימצקי חנויות בבגדד, קהיר ודמשק.
- מאז הקמתה, השיקה “החממה הספרותית“ של סטימצקי יותר מ-200 כותרים.
- לרשת סטימצקי 140 סניפים בכל רחבי הארץ.
אבני דרך בחייו של סטימצקי:
1925 | - | יחזקאל סטימצקי מקים את החנות הראשונה של הרשת בירושלים. |
1963 | - | ערי סטימצקי מתמנה למנהל הרשת. |
2010 | - | סטימצקי משיקה את מועדון הלקוחות “הסיפור שלי“. |
2011 | - | סטימצקי משיקה את ההוצאה לאור “החממה הספרותית“. |
2013 | - | מועדון “הסיפור שלי“ חוצה את רף ה-400 אלף חברים. |
2014 | - | הרשת נרכשה על ידי קבוצת אבן החכמים וממנה למנכ“ל את אייל גרינברג וליו”ר - את גידי הירש. |